Als u problemen heeft met inloggen Zie het Cookie topic !

Het is 20 okt 2017 10:48

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Aquarium beginnen 
Auteur Bericht
Nieuw lid
Nieuw lid

Leeftijd: 17
Bericht Aquarium beginnen
Hallo,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een aquarium om mee te beginnen. Nou is dat nog niet zo makkelijk te vinden, dus hoopte ik dat hier nog iemand een goede tip voor mij heeft. Ik wil graag in de orde van grootte 130-200 liter. Het liefste een all in one zodat ik verder niet te veel fouten kan maken in de verder apparatuur.
Ik heb ook nog gekeken naar zelf een aquarium met sump te "ontwerpen" maar dat vind ik nog vrij ingewikkeld en ik betwijfel of dat nou wel goedkoper zal zijn. Hoe zit dat bijvoorbeeld met hoe je de overflow box moet aansluiten op je sump?

21 aug 2017 01:01
Profiel Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Actief lid
Actief lid

Leeftijd: 47
Bericht Re: Aquarium beginnen
Ik zou geen overflow nemen maar gewoon een Aquarium met overloop en sump. Dat is veel makkelijker werken. Ook het overschakelen naar andere merken apparatuur is makkelijker (als je later een upgrade wil doen). De "all in one" zit je vaak vast aan afmetingen en merken welke je kwijt kan, dat is beperkt.

En een bak van 250 liter is wel een minimum (vind ik persoonlijk) gezien het aantal/soorten vis wat men er in wilt houden.

Er zijn zat 2e hands bakken te koop. Heb je gelijk alle benodigde apparatuur. En kun je later zelf eea uitbreiden of wijzigen.

Het feit dat je niks fout kan/wil doen gaat je niet lukken. Het blijft een leer proces. En elke bak is en reageert anders.

Het is een mooie hobby, lees je in en geniet ervan

Verstuurd vanaf mijn HTC One A9 met Tapatalk

21 aug 2017 09:47
Profiel
Nieuw lid
Nieuw lid

Leeftijd: 17
En wat moet er dan allemaal in de sump naast een eiwitafschuimer en een heater?
En hoe moet je die sump aansluiten? Ik heb wel gelezen over dat ke gaten moet boren in het glas, maar het lijkt mij dat als je return pomp dan kapot gaat je hele aquarium leeg stroomt je sump in.

21 aug 2017 12:48
Profiel
Actief lid
Actief lid

Leeftijd: 34
Als starters aquarium zou je eens naar de red sea Reefer aquariums kunnen kijken deze komen met sump en aansluitingen dan hoef je alleen je apparatuur erbij te zoeken, ze zijn misschien iets duurder maar je kunt wel gelijk goed beginnen.

Mijn Dagboek Van De Trigon 190

21 aug 2017 15:05
Profiel
Nieuw lid
Nieuw lid

Leeftijd: 30
Veel kan je op internet vinden. Ik heb ook alles zelf gemaakt zonder voorafgaande kennis of ervaring.

Voor het leeg stromen van het water boven de overloop moet de sump groot genoeg zijn. En voor de opvoerpomp neem je terugslagkleppen.

21 aug 2017 16:57
Profiel
Nieuw lid
Nieuw lid

Leeftijd: 34
Lees mijn verslag eens door. Is ook ongeveer 250l totaal. En zo goedkoop mogelijk. Let wel op dat je voor zo'n kleine bak toch al wel 1000 a 1500euro kwijt bent voordat je uberhaubt kunt beginnen met vullen.

Ik gebruik nergens terugslagklep in de retour. Ik heb mijn retour net onder het wateroppervlak zodat er niet zoveel water terugstroomt.
En de sump zo berekend dat dat water daar in past. Persoonlijk vind ik het super werken, het waterniveau komt hierdoor met voeren net iets onder de overloop te staan wat er voor zorgt dat er geen voer direct in de sump verdwijnt.

03 sep 2017 09:03
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ]