Als u problemen heeft met inloggen Zie het Cookie topic !

Het is 14 dec 2018 09:20

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Prangende vragen beginnend hobbyist. 
Auteur Bericht
Nieuw lid
Nieuw lid

Leeftijd: 32
Bericht Prangende vragen beginnend hobbyist.
Sinds ruim anderhalf jaar heb ik een klein zeeaquarium van Aquatlantis staan. Dit is een plug-and-play aquarium van 120 liter zonder sump. In de achterwand zitten een vijftal 'verborgen' filterkamers met daarin helemaal links een afschuimer van Tunze, de 9004 versie. Daarnaast zitten twee gescheiden kamers met in beide kamers alleen een opvoerpompje om het water weer terug te brengen in het aquarium. Dan komt er een kamer met wat filtersponzen en daarbovenop een stuk levend steen dienend als soort van filter en in de laatste kamer, de meeste rechtse, hangt een pomp met daarin een uv-lamp en een verwarmingselement. Voor de stroming in de bak heb ik de twee kleine opvoerpompjes plus een Gyre 130f, deze hangt in het midden op de achterwand en stuwt het water naar de voorruit van het aquarium. Boven het aquarium hangt een led-lamp van Aqua Illumination, de hydra 26 HD.

Ik probeer de waterwaarden op peil te houden met een aantal producten uit de DSR-methode. Uit de DSR-methode gebruik ik in ieder geval calcium, magnesium, kh+ en carbon v/s. Deze waarden houd ik op peil door de daarbij behorende testjes uit te voeren (meestal één keer in de week na de waterwissel). Verder druppel ik handmatig één keer in de twee dagen (twee druppels per supplement) iodine, fe trace en mangaan. Het fosfaat houd ik op een waarde van 0,04, gebruikmakend van RowaPhos, deze verwissel ik iedere twee weken. En ik doe één keer in de week een waterwissel (osmosewater) van 10% met het zout van Red Sea Pro.

Mijn laatst gemeten waarden zijn:
PH: 8,0
Saliniteit: 34,0
KH: 8,0
CA: 480
Mg: 1440
Fosfaat: 0,04
Nitraat: 1,0

In het aquarium liggen een aantal stukken levend steen, ongeveer 15 kilo schat ik. Dit zou moeten dienen als een soort biologisch filter als ik het zo goed noem. Op dit levend steen staan een aantal SPS, LPS en lederkoralen, deze groeien gestaag maar zijn in de loop van de tijd wel veel van hun kleur verloren (faal van kleur geworden). Er zwemmen twee anemoonvisjes rond, er zit een gele goby met een pistoolgarnaal in, een poetsgarnaal en verder nog een aantal heremietkreeftjes.

Dit is zoals mijn aquarium nu al ruim anderhalf jaar draait.

Nu zit ik met een aantal vragen die ik maar moeilijk beantwoord krijg ondanks het vele lezen in boeken en op forums.

- Allereerst vind ik het erg lastig om te bepalen of ik nog iets van filtermedia toe moet voegen aan één van de filterkamers, bijv.: keramische pijpjes, bioballen, filtersponzen of misschien zelfs wel een media reactor
    - Ook heb ik nog steeds veel last van algen die zo her en der op het levend steen blijven hangen/liggen.
    - Er vormen zich witte plekken op het levend steen en op de achterwand, ik denk kalk en hierop lijkt weer een soort alg te zitten.
    - Sinds deze week doe ik dagelijks een test om het calcium, magnesium en kh verbruik te bepalen i.v.m. de aanschaf van een doseerpomp. Nu valt mij op dat de kh iedere dag gemiddeld met 0,2 zakt en dat de magnesium en calcium waarde iedere dag stijgen. Calcium met gemiddeld 20 en magnesium gemiddeld 15 per dag.

Om een lang verhaal kort te maken, kan iemand mij helpen met deze vier (voor mij) onduidelijkheden?

Alvast bedankt

Kevin

01 mei 2017 23:07
Profiel Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]