Als u problemen heeft met inloggen Zie het Cookie topic !

Het is 10 dec 2018 18:15

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 461 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 27, 28, 29, 30, 31  Volgende
patricks berlin methode 
Auteur Bericht
Trouw lid
Trouw lid

Leeftijd: 50
Bericht Re: patricks berlin methode
Heb me even verdiept in dat "auto top off" bijv. Tunze osmolator,.. ik moet zo'n ding voor de toekomst toch hebben en wat ik zie is dat echt super handig. Ik kan een vat maken in de provisiekast en dan slangetje naar de sump en hebben we dat ook weer strak!

Nu nog een automatische ramenwisser zoeken,... koop ik er ook een Maine Coon bij hahaha

05 maart 2016 02:19
Profiel Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Gewaardeerd Lid
Gewaardeerd Lid

Leeftijd: 41
Die is er hoor! http://youtu.be/R6_4PK6VeH0 :lol:

Ik heb je mooie vogels gezien ergens in je dagboek, dus die Maine coon raad ik je af.. 8/

05 maart 2016 08:26
Profiel
Trouw lid
Trouw lid

Krijg nou wat, het bestaat echt 8/

05 maart 2016 13:46
Profiel
Trouw lid
Trouw lid

Zondag 6 Maart,..

Na verlaging (4 Maart Wodka van 6ml naar 5 ml) NO3 1 en was 1,.. PO4 0,02 naar 0,03 .. dus de kleine vermindering Wodka resulteert naar een minime toename PO4.

Nu na inzet doseer computer 6 ml van zowel dosering 1 & 2 zie ik een lichte stijging!

KH was 8,0 (4-03) en is nu (6-03) 8,3
Ca was 420 (4-03) en is nu (6-03) 425
Mg was 1335 (4-03) en is nu (6-03) 1365

Verdamping van mijn zeewater is 1 liter p/d ,.. ik voeg 200ml RO water 5x toe per dag en hou (gemeten in sump) dit nu exact gelijk..
(Acryl plaat op aquarium,.. die ik al had vanwege het springen van mijn Ex- Picasso)
Uiteraard hoe exact is "1 ml" in de doseer computer?,.. ik heb hem gekalibreerd op 100ml met een bakje eronder klopt het iig aardig.. Voor mij maakt het even niet uit, het gaat mij erom dat de waardes stabiel worden.

Denk zelfs dat ik de computer van 6ml naar 5 ml kan (van beide doseringen) brengen als ik nu zo zie,... maar ik meet over 2 a 3 dagen weer.

Ach,.. en als ik kijk naar mijn koraal,.. ik ging al aardig de laatste 3 maanden, zie de acanthastrea nieuwe koppen maken, de buttons gaan super goed.. (ook de Ascorbinezuur kuur heeft zijn invloed 500 mg p/d) oftewel ik bemerk een mooie toename in groei,... Het enige is de acropora die heeft met een Ph dip in de laatste maanden door een vloeibare fosfaat verwijderaar toch een knal gehad, het weefsel laat los van onder af. Deze moet ik gaan knippen en opnieuw stekken.

Voor de rest,..... ik heb in 8 jaar niet zo'n mooi resultaat gehad... ben best tevreden zo :-)

06 maart 2016 20:00
Profiel
Trouw lid
Trouw lid

Leeftijd: 65
Mooi, hoop dat ik dat ook ooit kan zeggen.

JohnT

07 maart 2016 10:32
Profiel WWW
Gewaardeerd Lid
Gewaardeerd Lid

JohnT schreef:

JohnT

Dat kun je toch? Je bak ziet er prima uit in je filmpje dacht ik zo, hooguit wat kaal, maar dat komt wel.

Patrick, waarmee meet je de KH? En hoe oud is die test? 6ml kan in theorie niet een KH stijging veroorzaken, tenzij de meting onbetrouwbaar is of de bak veel minder liters bevat dan je denkt...

Tuurlijk is het mooi dat het allemaal erg goed gaat, da's uiteindelijk het belangrijkste. :top:

07 maart 2016 19:37
Profiel
Trouw lid
Trouw lid

De Salifert KH test Exp date 08-2020 weet uiteraard wel te letten op de testsetjes.

De bruto inhoud van het systeem is 370 ltr, het is moeilijk te zeggen hoeveel klg steen/rif ik heb (ben een voorstander van veel steen, het hart van een goed systeem) maar mijn inschatting is 60 a 70 klg,.. heb ook in de sump levendsteen liggen en een refugium. Tja,.. in theorie zou het niet kunnen weet ook niet waar het ligt, wellicht weinig verbruikende koralen? ik deed voorheen al wat maanden elke 3e dag een theelepeltje (nog net geen gram) aanmaken met osmose en hup de gafzak in, en kijk ik nu naar de flessen 1 & 2 is er pas een klein beetje uit ;)

Ik zal vanavond weer de waarde meten, met uiterste precisie :roll:

sterker nog heb zelfs van Colombo ook een testset en zal een vergelijk inzetten... moment zal vanavond weer posten

07 maart 2016 20:04
Profiel
Gewaardeerd Lid
Gewaardeerd Lid

Het is gewoon intressant om te weten waarom je zo weinig nodig hebt, terwijl de berekening anders aangeeft.. ;)

Zelf ben ik toch best veel nodig, en moet het ook regelmatig nog naar boven bijstellen, terwijl ik nou niet het idee heb dat m'n bak zo vol staat.. Ik zie wel duidelijk groei. :)

07 maart 2016 20:19
Profiel
Trouw lid
Trouw lid

Even wat foto's van het rommelkamertje,.. de testen, de lade met troep :-) ,.. mijn bakjes met Copepods en artemia gevuld met fhytoplankton,.. mijn flesjes en ander prularia! In dit kamertje rommel ik wat met stekken en anemonen, heb er al heel wat kunnen kweken en "delen"... Mijn refugium in de sump,... en mijn trots!

Ik ga vanavond zoals gezegd nog eens zeer serieus meten...

Foto's zijn dan weer het hart van een forum :top:

Je hebt niet de vereiste permissies om de toegevoegde bestanden te bekijken. Registreer jezelf voor directe en volledige toegang.

07 maart 2016 20:38
Profiel
Gewaardeerd Lid
Gewaardeerd Lid

Mooi hoor! :top:

07 maart 2016 20:54
Profiel
Trouw lid
Trouw lid

Met Salifert KH 8,3
Met Colombo KH 8,4

Goh dat zit dus heel dicht bij elkaar,.. deze (Salifert) meting had ik gister ook exact.
Nu zal ik de doseercomputer 5 dagen het werk laten doen en zal vrijdag wederom meten.

07 maart 2016 21:22
Profiel
Forum Elite
Forum Elite

Woonplaats: Holtum (Sittard-Geleen)/Limburg ______________________ LIEFST MAIL ipv PB's !______________________
Ziet r allemaal goed uit :)

FB: https://www.facebook.com/atolml

__________Afbeelding__________

08 maart 2016 01:51
Profiel WWW
Trouw lid
Trouw lid

Thanks Arno,.. je ziet maar, sinds jaren het hele aquarium weer "voor mij" op top nivo :-)

ben er deze winter ondanks alle ellende weer goed uitgekomen, en na 8 jaar een gevoelsmatige reuzensprong gemaakt!

ben best tevreden zo ;)

08 maart 2016 02:04
Profiel
Trouw lid
Trouw lid

Leeftijd: 65
MacPhisto schreef:
JohnT schreef:

JohnT

Dat kun je toch? Je bak ziet er prima uit in je filmpje dacht ik zo, hooguit wat kaal, maar dat komt wel.

Moet om de twee dagen flap wegzuigen en de waardes nitraat en fosfaat stijgen weer. Weet werkelijk niet waar ik de oorzaak nu moet zoeken.

JohnT

08 maart 2016 10:42
Profiel WWW
Trouw lid
Trouw lid

John,..

Wat ik weet is de Cyano een bacterie die tussen de nitrificerende bacterie en de alg inzit, is gevoelig voor wit licht (kan daar op leven) en ontstaat in een verstoorde bacterie huishouding.

Ik heb het jaren geleden ook eens gehad,.. om gek van te worden :mad:

Wat ik toen heb gedaan....

Goed letten op het afspoelen van het diepvriesvoer, stromingspompen uitzetten met voeren en opletten dat alles gegeten word, dus in kleine beetjes. De afschuimer "natter" afstellen.
Afzuigen van de gehele bodem met de tuinslang, en deze uitspoelen met wisselwater uit het aquarium, mocht dat helemaal niet helpen dan maar 'n keer met gewoon zoetwater.... hup, dan maar alle bacteriƫn in het zand weg!
Kuurtje Mycosidol of een ander preparaat om het te bestrijden, en toevoegen van een goede bacterie cultuur!

En hier heb ik toentertijd eens heel veel baat gehad bij een bacteriecultuur die ik zelf opkweek in een verwarmde reactor met een bacterie stam "bacillus subtilis' deze bacterie stam wordt doorgaans gekweekt om filters op te starten in de koiwereld, toen ik mij daar in verdiepte las ik dat deze zoutwater verdragen en ben dat uit gaan proberen.... en met succes! (Ik ben ook nog eens koi liefhebber) :-)

Maar ik wil best voor jou deze week een reactor opkweken en een flesje naar je zenden (mag jij de verzendkosten betalen ;) ) wel raadzaam om het zand uit te spoelen en te zorgen dat de flap ietwat bestreden is..

De andere mogelijkheid is Seagem Stabillity, speciaal voor zeewater en heeft mij moeiteloos laatst een knappe doorstart gebracht, nadat ik mijn rif opnieuw met 30% dry rock heb opgebouwd.

08 maart 2016 11:59
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 461 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 27, 28, 29, 30, 31  Volgende