Als u problemen heeft met inloggen Zie het Cookie topic !

Het is 26 feb 2020 06:28

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Dagboek van Maurits 
Auteur Bericht
Actief lid
Actief lid

Leeftijd: 30
Bericht Dagboek van Maurits
Hallo allemaal!

Ik zit al een tijdje op dit forum, maar vanwege mijn studie niet echt tijd gehad om een dagboek te maken.

In januari heb ik een Aqua Medic blenny aangeschaft, waarmee ik al een tijdje mee aan het experimenteren ben. Veel last gehad van rode flap in het begin, en uiteindelijk vanaf gekomen, door tijdelijk de vis Amblygobius phalaena ingezet, en hier verdween het heel snel mee.
Het ging een tijd heel goed met het aquarium, en ik had in de tussentijd al aardig wat steenkoralen aangeschaft, en gekregen.
Het gaat opzich goed met het aquarium.
Alle koralen hebben het tot nu toe overleefd en groeien goed, het enige probleem wat ik heb is een bryopsis plaag.
Ik heb al van alles geprobeerd maar het groeit steeds weer terug. Ik ben begonnen met handmatig weghalen, maar werd steeds erger. Toen heb ik een zeehaas gekocht die het snel weg at, maar omdat de blenny open is, lag die een week later op de grond, hij was eruit gekropen (zoals meer van mijn slakken.
Hierna heb ik een kleine Zebrasoma desjardinii ingezet (volgens de winkel was dit een geschikte vis voor bryopsis en voor een 80 liter aquarium, wat achteraf niet zo bleek te zijn!), maar hij at geen bryopsis en hij was binnen een aantal dagen dood helaas, maar goed wie ben ik om een "expert" tegen te spreken. Ik rekende van de professionaliteit van de winkel, maar dit doe ik niet meer.
Nu heb ik 2 weken geleden de magnesium naar 1600 verhoogd en de kh naar 10, dit had ik op internet gelezen als oplossing, maar nog steeds groeit het gewoon.
Nu heb ik een Salarias fasciatus gekocht en die lijkt wel een beetje te plukken hier en daar, maar niet genoeg.
Verder is er geen fosfaat te meten, en 2 (mg/l?) nitraat, maar waarschijnlijk wordt dit opgenomen.
Ook heb ik geen fosfaatfilter op het aquarium, en ververs ik regelmatig.
Hopelijk kan iemand mij helpen om er van af te komen? Tips?
Verder heb ik ook al een aantal dieren verloren in de blenny: 2 pepermunt garnalen, terwijl de andere zich prima voelt en nog steeds leeft. En 2 pistool garnalen, deze heb ik erin gedaan (eerst 1 en toen later nog 1) en dan zag ik ze tussen de stenen kruipen, en nooit meer gezien daarna.
En ik had er een goby bij gekocht die uit het aquarium is gesprongen!
Ook een algenetende krab heeft het niet overleefd. Ik heb geen idee waarom ze het niet gehaald hebben, ik heb de waterwaarden regelmatig getest, het calcium lag altijd rond de 470.

Afgelopen donderdag heb ik een 450 liter aquarium overgenomen (jaja het is verslavend :) !) , en ik ben sindsdien bijna fulltime bezig geweest om alles aan te sluiten en alles weer op te bouwen (een hoop werk pfff).
het is een Percula 120 van Aqua Medic met alle apparatuur achterin het aquarium.
Er zit een biolpallet filter en een fosfaatfilter in en de standaard afschuimer.
Verder zitten er 3 ocean runners van 2500 liter in en 2 stromingspompen van tunze (4000&6000).
Ik weet alleen niet of de stromingpompen op de goede plek zitten nu. Tips?
Er zit een zelfbouw kap op het aquarium met 8 t5 tl's op van 38 watt, en 2 kleine aan de zijkanten.
Ook zit er een koeler op, een aqua medic titan 500 met een 2500 liter opvoerpomp van eheim.
En er zit een 3 kanaals ABC doseerder op, waarbij grotech korall ABC wordt toegevoegd en met de hand M. Ik heb nieuwe flesjes A,B,C in de doseerder gehangen en ze instellingen hetzelfde gehouden als de vorige eigenaar, goed?

Nu is er een hoop stof vrijgekomen uit de stenen bij de verhuizing en het water is nog steeds niet helemaal helder. Ik ben er niet helemaal zeker van dat alle koralen op de goede plek staan, omdat ik sommige koralen niet ken, en dus geen idee heb hoeveel stroming, licht etc. ze nodig hebben. Ik heb wat foto's toegevoegd, alle hulp bij identificatie en tips over plaatsing zijn welkom!
Ik heb net de waterwaarden gemeten: Kh 12, calcium 550, Mg 1550.
Alleen de ph waarden is rond de 7.3 en dat lijkt me veel te laag. overigens in mijn Blenny is deze ook maar 7,5. Ik gebruik een dennerle pH meter die normaal gebruikt wordt om CO2 te sturen, misschien is deze niet geschikt voor zeewater? Ik heb wel de elektrode geijkt! Ik zit eraan te denken om een kalkreactor aan te schaffen, daarbij kan ik de CO2 set mooi gebruiken, is dit een aanrader?

Ook zit er in het aquarium hier en daar wat rode flap, en groeien er ook een aantal deelanemoontjes in .Tips? Of weer een phaleana aanschaffen (voor de rode flap)?
Er zitten 2 lipvissen in, 2 gele dokters, een midas, en een goby denk ik (bruin met blauwe stippen).
Als iemand nog een aanrader heeft voor een leuke/mooie vis hoor ik het ook graag.

Ook wil ik graag de Salarias fasciatus, de twee anemoonvissen en een kleine blauw met gele juffer (Chrysiptera Parasema) vanuit de blenny in het grote aquarium plaatsen. Gaan deze vissen samen?
De anemoonvissen hebben al 2 maanden zwarte vlekken (geen stipjes) ik had begrepen dit "hypermelanization" zou zijn, en komt doordat er geen anemoon aanwezig is, waardoor ze bij mij nu in de olifantsoren zitten. De andere vissen in de blenny hebben er geen last van, en de vlekken zijn niet verschenen na het plaatsen van een andere vis. Kan ik ze beter in het grote aquarium zetten, of in de blenny houden om eventuele besmetting te voorkomen?

Ook wil ik graag een aantal koralen vanuit de Blenny in de Percula plaatsen, alleen ben ik bang dat ik dan de bryopsis plaag verplaats, of kan dit geen kwaad?

Alvast bedankt voor het lezen van mijn dagboek, en alle tips/hulp is welkom.
Ook als er iemand koraalstekjes wilt ruilen etc. hoor ik het graag.

Gr,

Maurits

Je hebt niet de vereiste permissies om de toegevoegde bestanden te bekijken. Registreer jezelf voor directe en volledige toegang.

Laatst bijgewerkt door mauritsvanderschraaf op 30 jun 2013 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

30 jun 2013 21:13
Profiel Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Actief lid
Actief lid

Bericht Re: Dagboek van Maurits
nog wat meer foto's, ik kon niet alles tegelijk uploaden.

Je hebt niet de vereiste permissies om de toegevoegde bestanden te bekijken. Registreer jezelf voor directe en volledige toegang.

Laatst bijgewerkt door mauritsvanderschraaf op 30 jun 2013 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

30 jun 2013 21:16
Profiel
Actief lid
Actief lid

Nogmaals wat foto's

30 jun 2013 21:18
Profiel
Forum Elite
Forum Elite

Woonplaats: Holtum (Sittard-Geleen)/Limburg ______________________ LIEFST MAIL ipv PB's !______________________
Welkom Maurits :)
De dieren hebben t duidelijk moeilijk en uiteraard kan ik jou van ieder koraal vertellen hoe t heet en hoe t behandeld moet worden, maar dan wordt t een klein boekwerk.
Overweeg dan liever om mijn deel 2 aan te schaffen, daar staan ze allemaal in ;)

FB: https://www.facebook.com/atolml

__________Afbeelding__________

30 jun 2013 23:12
Profiel WWW
Gewaardeerd Lid
Gewaardeerd Lid

Leeftijd: 35
Yoh Mau, echt grappig dat ik je hier ineens tegen kom :D
Hoe gaat t met je?
Zo te zien heb je t lastig met het hele zeewater gebeuren, het is toch wel iets anders dan het zoetwatergebeuren he.
Heb je mn telefoonnummer nog?
Geef me anders ff een belletje of stuur ff een whatsappje, dan kan ik je misschien iets verder helpen.
Groetjes ilan

30 jun 2013 23:34
Profiel
Gewaardeerd Lid
Gewaardeerd Lid

Hey Mau, goed je ff gesproken te hebben en er een oplossing is gevonden op de problemen die je had. Had jij trouwens de bak van bertus overgenomen? Zoals die bak erbij stond, moet het haast wel goed komen met alles ;)

03 jul 2013 02:45
Profiel
Moderator
Moderator

Leeftijd: 63
Maurits je heb een hele mooie bak overgenomen, hoop dat deze net zo draait als bij Bertus.
veel succes.

Mijn Dagboek
Sera cube 130 vervangen door >
Aquarium: 120x60x60 (Verkocht)
Mijn Nano dagboek
30x30x30 met overloop en sump :) (Verkocht)

Momenteel bakloos

Film van mijn bak

><((((((°> Geduld en volharding is de sleutel tot succes <°))))))><

03 jul 2013 08:45
Profiel
Forum Elite
Forum Elite

Leeftijd: 62
;)

03 jul 2013 12:54
Profiel
Moderator
Moderator

Leeftijd: 63
Bertus schreef:
;)

Zo zijn er weer een aantal 'stekken' terug naar zeeland, Bertus ;)

Mijn Dagboek
Sera cube 130 vervangen door >
Aquarium: 120x60x60 (Verkocht)
Mijn Nano dagboek
30x30x30 met overloop en sump :) (Verkocht)

Momenteel bakloos

Film van mijn bak

><((((((°> Geduld en volharding is de sleutel tot succes <°))))))><

03 jul 2013 13:06
Profiel
Forum Elite
Forum Elite

dit Schreef maurits,(Verder zitten er 3 ocean runners van 2500 liter in en 2 stromingspompen van tunze (4000&6000))
even ter correctie,er zitten twee ocean runners in van 2000 liter een opvoerpomp ocean runner van 2500 liter en onder de afschuimer zit ook een ocean runner van 2500 liter
de stromings pompen van tunze zijn 4500 ltr en 6000 ltr
dit tesamen zonder de afschuimer pomp geef een circulatie van 17000ltr ;400ltr is 42 x per uur en naar mijn idee voldoende :cooltop:
de foto hieronder is het streven :)
en dat gaat echt wel lukken ;)

03 jul 2013 13:10
Profiel
Forum Elite
Forum Elite

sailor schreef:
Bertus schreef:
;)

Zo zijn er weer een aantal 'stekken' terug naar zeeland, Bertus ;)

leuk toch Rinke de groen monty van jouw zwerft door heel Nederland :-)

03 jul 2013 13:14
Profiel
Actief lid
Actief lid

Leeftijd: 61
Hee Maurits,

Veel succes met de nieuwe bak...en je button-stekjes hebben een mooi plekje gekregen in m'n RSM.

Groeten Frans.

Koeler AquaMedic_titan150
viewtopic.php?f=51&t=25592

05 jul 2013 19:38
Profiel
Actief lid
Actief lid

Weer even een update. Ik heb inmiddels de blenny leeggehaald en alle levend have in het grote aquarium gezet. Hierbij heb ik de bryopsis goed eraf geborsteld met een tanden borstel en is nog niet terug gekomen.
Bijna alle koralen die ik bij het 450 liter aquarium heb gekregen hebben het overleefd. Alleen de hamerkoralen hebben het moeilijk. Nog steeds gaan er kopjes dood van de hamerkoralen ondanks herhaalde pogingen ze te redeen (zoetwaterbadjes, reefdip etc.), de kopjes trekken in, verslijmen en verdwijnen. Maar de flower, en de toorstkoraal hebben nergens last van.
De waterwaarden zijn weer stabiel , maar er komt nog steeds een hoop stof en troep uit de stenen wat ik steeds afehevel. Vandaar nog steeds geen zand in het aquarium, en zijn de foto's een beetje wazig omdat er wat zweefvuil in het water zit.

De waterwaarden vandaag (gemeten met hanna fotometers en d-d high sensitive tests.)

Kh 10
magnesium 1750
Calcium 500
fosfaat 0.09 (31 gemeten op de phosphorus meter van hanna, 31x3/1000 = 0.09 fosfaat)
nitraat 2
zout 34 (gemeten met 2 verschillende zoutmeters)
Aleen de pH waarde wil niet goed worden ondanks maatregelen (hoge kH, goede luchtversering in de kamer waar het aquarium staat, stromingspompen blazen op het wateroppervlak).
Hij schommelt tussen de 7,4 's ochtend en 7,8 's avonds. Kan ik hier nog wat aan doen, wat is de oorzaak? Misschien een defecte pH meter misschien, iemand tips welke pH meter goed en accuraat is om te kijken of deze nog goed is?

Ook voeg ik nu handmatig calcium,magnesium, kh buffer en amino M toe. De rest van de elementen gaat met de grotech doseerder (ABC).
Graag zou ik een kalkreactor erop willen zetten ,maar het is me niet helemaal duidelijk hoe dat precies werkt. Ik heb al een pH computer van dennerle die ik eventueel hierbij zou kunnen gebruiken. Tips?

27 jul 2013 15:19
Profiel
Actief lid
Actief lid

Restant foto's

27 jul 2013 15:23
Profiel
Gewaardeerd Lid
Gewaardeerd Lid

Dat ziet er al een heel stuk beter uit als de laatste paar fotos!

27 jul 2013 15:37
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende