Als u problemen heeft met inloggen Zie het Cookie topic !

Het is 18 feb 2019 13:56

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 206 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende
Spiders Symbiose avontuur 
Auteur Bericht
Actief lid
Actief lid

Leeftijd: 40
Bericht Spiders Symbiose avontuur
Nog een paar nachtjes slapen en dan is het eindelijk zo ver. Dan halen we mijn bakje op en dan kan ik eindelijk beginnen met alles.

Eerst maar even de bak en apperatuur.

Fernblast bluskimmer 250
Led verlichting 120 Watt inclusief computer voor lichtsterkte programma's (chinees)
Aquarium Sera Precision 130 liter, inclusief originele skimmer, opvoer pompje, zakje pijpjes, thermometer en meubel

Zodra alles binnen is, goed schoonmaken een dagje laten draaien met alleen water en dan vullen maar. We zijn al bezig met het maken van osmosewater, en daarna kunnen we zout gaan toevoegen. Beetje bij beetje, stapje voor stapje. Gezien we niet in een keer 130 liter water kunnen toevoegen :P

Status:
Lage dieren; Anemonen, oortjes, buttons, Briareum Gorgonia.
Vissen; Amphiprion percula onyx, Sphaeramia nematoptera.
Kreeftjes en krabbetjes; Kokerworm, Mithrax Sculptus, 3x Paguristes Cadenati (Kleine rode Heremietkreeft)

28 feb 2014 10:11
Profiel Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Vaste bezoeker
Vaste bezoeker

Leeftijd: 32
Bericht Re: Spiders Symbiose avontuur
Succes, ik ga je volgen. Vind het symbiose wel een interresant idee, dus ben benieuwd

Lid van het Suezs testpanel

28 feb 2014 11:09
Profiel
Gewaardeerd Lid
Gewaardeerd Lid

Leeftijd: 41
we hebben al een bakje staan waar we de diertjes in gaan opvangen tot het aquarium klaar is.
het steen word uitgekookt en hier 15% levend steen bij.
ook komt er in de bak 60% geent water.

28 feb 2014 13:23
Profiel
Gewaardeerd Lid
Gewaardeerd Lid

de sera 130 met ferplast blusskimmer250,hydor stromingspomp,verwarmingsstaven,uv en led zijn schoon.
nu nog alles in de bak(behalve de led 24 uur laten draaien in azijnwater.
visjes,wurdimani,anemoontjes en koraaltjes zijn in een tijdelijke bakje ff aan het bijkomen van hun vorige situatie.
moet zeggen er zat geen nitriet of nitraat in het water wat te meten was.
het zat wel bomvol met vieze bruin/rode alg.
nu nnog even wachten op reakties over de vraag van het steen of dat vuilnisbakkenvoer is of misschien nuttig vulsteen kan worden.
ik hoop dat we de koraaltjes kunnen redden die op het steen zaten en onderbealgt waren

02 maart 2014 00:07
Profiel
Gewaardeerd Lid
Gewaardeerd Lid

Leeftijd: 33
kom ik weer hoor....

je steen uitkoken... huh? als je oud steen weer bruikbaar wilt maken moet je het met de hogedrukspuit helemaal rulraggen, om vervolgens een intensief proces van logen en spoelen erop los te laten... (zo had ik t tenminste ooit ergens gelezen) koken dood alle plaagdieren en bacteriën misschien, maar alle gifstoffen en fosfaten etc. komen juist langzaam vrij als je het in je bak gooit.

zo kan ik t me tenminste vaag herinneren.... zelf nooit hoeven doen.

verder horen die "zakjes pijpjes" in de prullenbak, net als eventuele sponzen etc.

verder zou ik de opvoerpomp niet bepaald vertrouwen... ik ken t merk van je bak uit 12 jaar zoetwater, en daarin is t nou niet bepaald een merk wat ik aan zou raden qua compleetheid... ik weet niet hoeveel liter je pomp is, maar je hebt toch zeker 40X je bakinhoud nodig. (130L X 40 = 5200L p/u en het zou me positief verbazen als de stock-pomp dat levert)

led verlichting, ik heb daar ook geen ervaring in, maar hier en elders lees je toch wel vrij veel verschillende verhalen. mijn conclusie daaruit is dat de betere merken best wat kunnen zijn, maar dat het gros van goedkoop chinees spul niet afdoende blijkt om koralen gezond te houden. de techniek is gewoon nog in de kinderschoenen, over 5 jaar is t waarschijnlijk héél anders.

als laatste wil ik je aanraden je annemoon een goed thuis te geven bij een zeewaterspeciaalzaak. het zijn giftige dieren, die bij een gezonde stroming snel aan de wandel gaan, en meer onderhoud vergen dan koralen (die voor beginners als moeilijk genoeg in leven te houden zijn)

just my 50 cents.

Hondenbench (Adori)

Red Sea Max 130D ons Red Sea Max 130D Dagboek"

02 maart 2014 00:40
Profiel
Gewaardeerd Lid
Gewaardeerd Lid

het wordt een anemonenbak zonder koraal ;)
dat dit moeilijk is dan de meeste leders zijn we van bewust.
sommige leders kunnen zelfs ook zeer moeilijk zijn.
bv een cactusleder geeft vaak problemen.

de opvoerpomp wordt idd vervangen door een sterkere uit mijn bak en bij mij een 2e eheim compact 1000.

zoals gezegt zit er ook een hydor stromingspomp bij.
even voor de duidelijkheid een anemonenbak met symbiosedieren hebben vaak zwak licht en zwakke stroming nodig.

het steen gaan we niet koken,maar met rioolontstopper doen en dan goed spoelen en als vulsteen gebruiken.
hier komt dus nog supervers steen bij.

sorry voor de onduidelijkheid ;)

02 maart 2014 01:31
Profiel
Actief lid
Actief lid

En mijn eerste teleurstelling is al binnen. Ik dacht een leuk anemoontje in mijn bak te hebben. Altans in de bijkom bak. Blijkt het een steenkoraaltje te zijn. Namelijk de Duncanopsaminia axifuga. Die komt dus mooi niet in mijn bak, maar ze krijgt wel een heel mooi plekje in Ben zijn bak, als ze het gaat redden. Ook heb ik een paddestoel en ook die gaat naar Ben zijn bak. Er zitten ook een paar mooie buttons en 2 kleine anemoontjes erin.

Nu alleen nog maar hopen dat alles heel mooi gaat bijtrekken en dat ze het gaan overleven. Want we zijn er achter gekomen dat het eigenlijk toch wel een algen en gif bak was. Het eerste wat ze deden, toen ze in de bijkom bak kwamen, na rustig overwennen was verslijmen. En beetje bij beetje trekken ze al bij en gaan ze ook al mooi open staan. Dus de vooruitzichten zijn goed, maar we houden op dit moment nog steeds rekening met het ergste.

Status:
Kreeftjes en krabbetjes; Kokerworm, Mithrax Sculptus, 3x Paguristes Cadenati (Kleine rode Heremietkreeft)

02 maart 2014 02:04
Profiel
Gewaardeerd Lid
Gewaardeerd Lid

Leeftijd: 33
altijd hoop houden, en nooit uitgaan van het ergste. ;)

jouw "teleurstellingen" zijn een normaal proces van leren en proberen, waarbij jullie t jezelf dan wel weer erg moeilijk maken door zoveel verwachtingen gehad te hebben, met nog maar zo weinig ervaring.

Hondenbench (Adori)

Red Sea Max 130D ons Red Sea Max 130D Dagboek"

02 maart 2014 10:28
Profiel
Actief lid
Actief lid

Tommy schreef:
altijd hoop houden, en nooit uitgaan van het ergste. ;)

jouw "teleurstellingen" zijn een normaal proces van leren en proberen, waarbij jullie t jezelf dan wel weer erg moeilijk maken door zoveel verwachtingen gehad te hebben, met nog maar zo weinig ervaring.

Hopelijk bedoel je dit allemaal sarcasties ;)

Ik ga altijd uit van het ergste, want dan valt het altijd wel mee ;) En tot nu toe, ziet het er goed uit met de koraaltjes en de anemoontjes. Nu maar even een paar foto's van hoe de bak eruit zag en hoe het er nu uit ziet.

Er voor:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er na:

Mooi zwart is niet lelijk.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Status:

02 maart 2014 11:50
Profiel
Gewaardeerd Lid
Gewaardeerd Lid

de hoop houden we altijd dank je.
uit gaan van het ergste in dit geval is niet zo raar en voorkomt teleurstellingen hahaha.
de teleurstelling van mary was ook meer als grapje bedoeld.
het is zo dat wij bijde niet kunnen/mogen werken en dus veel tijd heben voor deze mooie hobby.hierdoor kunnen wij net wat meer alles in de gaten houden dan anderen.
ook slaap ik bijna niet door pijn,dus zelfs snachts gaat het waken gewoon door hahaha.
noem het een plaag of een luxe(dat is wel zeer positief he hahahah)
natuurlijk heben we veel te leren.
gelukkig krijgen we veel begeleiding van ervaren mensen die ons hierbij helpen.
en deze mensen hebben allemaal wel een beetje de zelfde visie over hoe en wat,dus het is niet zo dat wij vele wegen gaan combineren.
een uitdaging is juist wat wij nodig hebben.
dit houd ook ons sociaal leven een beetje op gang door de samenwerking met bepaalde personen.
de mensen over wie ik het heb weten wel wie we bedoelen en super bedankt voor alle steun,info en leuke praat etc.

02 maart 2014 12:00
Profiel
Gewaardeerd Lid
Gewaardeerd Lid

Leeftijd: 42
Op de eerste (kleine) foto zie je wat 'alg' in de hoek van de bak. Maar dit is geen alg maar dit zijn Cyanobacterien ook wel rode flap genoemd..

02 maart 2014 12:16
Profiel
Gewaardeerd Lid
Gewaardeerd Lid

klopt zat het ook helemaal vol mee.
maar dat is gelukkig zo schoon te maken en de bak zelf met de aparatuur worden grondig schoon gemaakt en aangepast waar nodig is.
de stoffen die er waarschijnlijk in zaten die we echt niet wouden zijn fenolen en zwavelwaterstof

02 maart 2014 12:28
Profiel
Actief lid
Actief lid

Een beetje laat of vroeg voor een berichtje (ligt er aan hoe je het ziet :P)

Tot nu toe gaat het harstikke goed met Happy en Ness (de clownsvisjes) ook met pepermuntgarnaal gaat het goed. En met de koralen gaat het ook steeds beter, de buttons komen steeds meer op kleur en gaan ook steeds beter open staan. De paddestoel hangt nu nog een beetje maar ook met haar gaat het steeds beter, net als met de Duncanopsaminia axifuga. Deze krijgt steeds meer kleur en gaat ook steeds mooier openstaan. Alleen de oortjes willen nog niet echt, maar dat geeft niks, alles op zijn tijd. Dit is natuurlijk pas de eerste echte bijkom dag.

Vandaag nog contact gehad met de vorige eigenaar van de bak en van hem hebben we wat leuks te horen gekregen over de clownsvisjes. Hij heeft ze namelijk geleerd dat als je 2 - 3 keer op het glas tikt dat ze dan eten krijgen. Dus zodra je op het raam tikt dan komen ze echt naar je toe. En ze zijn redelijk tam en bijten niet. Daar was ik gisteren al achter gekomen, toen ik ze uit de bak moest vangen. Hele lieve rustige visjes dus.

Status:

03 maart 2014 02:17
Profiel
Forum Elite
Forum Elite

Woonplaats: Holtum (Sittard-Geleen)/Limburg ______________________ LIEFST MAIL ipv PB's !______________________
Nooit op t glas tikken, dat klinkt onderwater als kanonschoten!

FB: https://www.facebook.com/atolml

__________Afbeelding__________

03 maart 2014 13:25
Profiel WWW
Gewaardeerd Lid
Gewaardeerd Lid

het tikken doen wij ook niet gelukkig hahaha.
ik ken de jetski geluiden tijdens het duiken maar al te goed ;)
mijn vissen herkennen de voerspuit of voerpotje en komen al meteen naar boven.
maar het is wel leuk om te zien hoe tam de clownvisjes zijn......die van mij beten mij nog wel eens.dit doen ze nu gelukkig niet meer.

03 maart 2014 13:51
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 206 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende