Als u problemen heeft met inloggen Zie het Cookie topic !

Het is 06 jul 2020 13:44

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 149 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Melvins little barrier reef 
Auteur Bericht
Actief lid
Actief lid

Leeftijd: 36
Bericht Re: Melvins little barrier reef
10.000 keer bekeken :top:
Ik hoop dat er velen wat aan dit project hebben gehad.
En ben vooral blij dat het een supergoede leerzame start is geweest en dat ik niet zo ben geëindigd als vele andere verslagjes. Groene bakken, dode vissen, veel werk en frustraties.

@ superguppy: Ach ja, Ik heb tot nu toe bij meerdere winkels gekocht en altijd wel een borstelwormpje erbij. Maar ze zijn makkelijk te vangen met een valletje. Met een stekje op plug is de kans kleiner maar ik koop liever op een steentje, dat lijkt gelijk mooi. Volgens mij is dat niet te voorkomen.

Zit er wel aan te denken om een nieuwe sump te bouwen met een leeg compartiment en een klein lampje waar ik de koralen eerst een weekje of 2 in kan zetten om te observeren.

Je hebt niet de vereiste permissies om de toegevoegde bestanden te bekijken. Registreer jezelf voor directe en volledige toegang.

12 aug 2017 10:07
Profiel Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Actief lid
Actief lid

Leeftijd: 33
Citaat:
superguppy: Ach ja, Ik heb tot nu toe bij meerdere winkels gekocht en altijd wel een borstelwormpje erbij. Maar ze zijn makkelijk te vangen met een valletje. Met een stekje op plug is de kans kleiner maar ik koop liever op een steentje, dat lijkt gelijk mooi. Volgens mij is dat niet te voorkomen.

Zit er wel aan te denken om een nieuwe sump te bouwen met een leeg compartiment en een klein lampje waar ik de koralen eerst een weekje of 2 in kan zetten om te observeren.

Dat is een slimme, dat ga ik meteen maar in mijn sump ontwerp verwerken. Gebruik je ook iets can koralen dip? Is dat eigenlijk aan te raden?

Laatst bijgewerkt door supperguppy op 27 sep 2017 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

12 aug 2017 20:31
Profiel
Actief lid
Actief lid

Nog niet. Maar wil ik eigenlijk wel gaan gebruiken. dit is ook mijn eerste zee aquarium dus veel weet ik er ook nog niet van.

12 aug 2017 23:30
Profiel
Nieuw lid
Nieuw lid

Leeftijd: 31
Je bak ziet er super uit tot nu toe!!
Misschien tijd om te denken aan wat meer levend steen??
Voor het schoonhouden van je bodem zou je ook een paar heremietkreeftjes kunnen aanschaffen.
Die eten algen maar houden je zandbodem ook lekker luchtig

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

15 aug 2017 23:57
Profiel
Actief lid
Actief lid

Thanks. Het gaat de goed kant op idd. En langzaam komt er ook steen bij. Maar elke maand 1 of 2 kilo mits ik kan vinden wat ik nodig heb. Ik ben nogal kieskeurig met wat ik hebben wil en hoe het eruit moet komen te zien. Dus als ik niet het juiste stukje steen kan vinden koop ik niks en kijk ik de volgende keer als ik in de winkel weer verder.

En heremietkreeftjes vind ik persoonlijk niet zo'n goede keus. In mijn nanobakje deden ze altijd maar weinig, aten weinig alg, maakte de rifconstructie instabiel en hebben mijn anemoonvisjes en een slak opgegeten.

Heb al wel een percnon gibbesy krabje, die is wel fanatiek met eten loopt overal braaf omheen en laat iedereen met rust.

17 aug 2017 13:18
Profiel
Actief lid
Actief lid

Wou weer een stukje steen halen maar ik kon niks vinden. Dus kwam thuis met wat anders.

Een Canthigaster valentini en een stukje koraal waar ik wederom de naam alweer van ben vergeten.

Je hebt niet de vereiste permissies om de toegevoegde bestanden te bekijken. Registreer jezelf voor directe en volledige toegang.

19 aug 2017 21:09
Profiel
Vaste bezoeker
Vaste bezoeker

Leeftijd: 63
Melvin schreef:
Wou weer een stukje steen halen maar ik kon niks vinden. Dus kwam thuis met wat anders.

Een Canthigaster valentini en een stukje koraal waar ik wederom de naam alweer van ben vergeten.

Melvin is dit wel een goede keus ?
Deze vis wordt om scheven als.

Deze kogelvis, net als alle andere, is niet reefsafe. Naast algjes en wieren, staan ook koraalpoliepen op zijn menu. Durft ook wel aan de vinnen van andere vissen knabbelen. (Diepvries-)kreeftachtigen met een harde schaal mogen niet op zijn menu ontbreken, deze vis heeft dit nodig om zijn tandjes op te vijlen. In de natuur leven ze in groepjes van 10 tot 100 stuks, vaak samen met enkel Paraluteres prionurus (die de kogelvisjes imiteren)

zie ook mijn dagboek viewtopic.php?t=11946&start=0

19 aug 2017 21:31
Profiel
Actief lid
Actief lid

Hmm ok, nou dat is een ander stukje text als die van de viswinkel. Die test is namelijk het volgende.

Canthigaster valentini.

De Canthigastrinae familie is een goed houd bare vis famie ze zijn zeerleergierig en zullen altijd met de neus vooraan staan, ze maken daar door wel wat meer rotzooi, een goed filter is dan ook een verijsde, de vissen wordenniet zo heel erg groot kunnen dan ook in kleinere aquaria gehouden worden.

Deze kogelvis is een omnivoor, hij eet vooral vlezig voedsel zoals inktvis, krill, mosselen, garnalen en alle benthische ongewervelden (plankton, wormen garnalen etc. alles wat vlak boven of onder de zandbodem van de zee leeft). Zorg ook altijd voor genoeg levend steen in de bak met algen (groene draadalgen), verkalkte rode algen etc. waar de deze aan kan ‘grazen’.

Let wel op met de water samen stelling ze kunnen slecht tegen grote veranderingen van water,
Plaats nieuwe exemplaren dan ook altijd met de druppel methode, en doe daar dan zeker 20minuten over, pas ook op met nitriet en ammonia, dus niet te snel in een nieuw aquarium plaatsen ,

Maar ik zal hem dan maar goed in de gaten houden. Als die schade veroorzaakt gaat hij weg.

19 aug 2017 23:15
Profiel
Vaste bezoeker
Vaste bezoeker

Leeftijd: 63
Melvin schreef:
Hmm ok, nou dat is een ander stukje text als die van de viswinkel. Die test is namelijk het volgende.

Canthigaster valentini.

De Canthigastrinae familie is een goed houd bare vis famie ze zijn zeerleergierig en zullen altijd met de neus vooraan staan, ze maken daar door wel wat meer rotzooi, een goed filter is dan ook een verijsde, de vissen wordenniet zo heel erg groot kunnen dan ook in kleinere aquaria gehouden worden.

Deze kogelvis is een omnivoor, hij eet vooral vlezig voedsel zoals inktvis, krill, mosselen, garnalen en alle benthische ongewervelden (plankton, wormen garnalen etc. alles wat vlak boven of onder de zandbodem van de zee leeft). Zorg ook altijd voor genoeg levend steen in de bak met algen (groene draadalgen), verkalkte rode algen etc. waar de deze aan kan ‘grazen’.

Let wel op met de water samen stelling ze kunnen slecht tegen grote veranderingen van water,
Plaats nieuwe exemplaren dan ook altijd met de druppel methode, en doe daar dan zeker 20minuten over, pas ook op met nitriet en ammonia, dus niet te snel in een nieuw aquarium plaatsen ,

Maar ik zal hem dan maar goed in de gaten houden. Als die schade veroorzaakt gaat hij weg.

Melvin, laten we hopen dat deze vis zich gedraagt, en het koraaltje wat je hebt gekocht weet ik zo even niet de latijnse naam maar wel de nederlandse nl een druifje.

groeten Barbara en Wim

zie ook mijn dagboek viewtopic.php?t=11946&start=0

19 aug 2017 23:23
Profiel
Actief lid
Actief lid

Zal hem wel wat extra aandacht geven met voeren. Hopelijk dat hij daar tevreden mee is en alles met rust laat.

19 aug 2017 23:29
Profiel
Actief lid
Actief lid

Ohjee spannend tijden. Wordt alles opgevreten of niet. (tromgeroffel op de achtergrond)

20 aug 2017 09:38
Profiel
Actief lid
Actief lid

Mwah tot nu toe is hij heel relaxed. En eet eigenlijk van alles. Ook t gewone visvoer eet hij.

Het mooiste vind ik dat hij s'nachts ook min of meer gaat slapen. Dan positioneert hij zich tegen een steen aan en ligt hij zwaar gecamoufleerd doodstil.

Ik hoop dat t zo blijft want t is een enorm leuk en mooi visje om in de bak te hebben.

Laatst bijgewerkt door Melvin op 05 sep 2017 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

21 aug 2017 10:21
Profiel
Actief lid
Actief lid

We zullen duimen. Mijn eerste guppen moeten nog even op zich laten wachten.

21 aug 2017 17:01
Profiel
Actief lid
Actief lid

Zee egeltje en zo'n zandhappend visje gekocht. Kon geen steen of koraal vinden.

Onderhoud gedaan. Dwz afschuimerbakje en 2 filtersponsjes onder de kraan schoonmaken en terugplaatsen. En waterverversen.

Een paar foto's van de techniek. Geen gafzakken.
Heb wel zo'n ding met beugeltje maar vind die dingen vet irritant schoonmaken, en de gafzak zelf hangt in het water..
Ben nu met een nieuw sumpje bezig waar de sponzen beide boven water hangen.
Eigenlijk zoals je op de foto ziet waar t water van de afschuimer naar de pomp gaat. En dan maak ik het 2e glas niet helemaal tot hoogte vd sump naar maar 1 a 2cm hoger als het eerste glas zodat het water kan overlopen als de filters bv verstopt raken. De invoer kamer word dan maar 5cm breed.

Ik heb nog een vraag over het zout. Ik gebruik nu h2ocean zout wat een ca heeft van 440 en een mg van 1340.
Nou kom ik na een waterwissel uit op een ca van 420 en een mg van 1260 tot 1290.

Weet er iemand zo uit zijn hoofd een zoutmerk met iets hogere ca en mg waardes? Ik wil eigenlijk zonder al teveel toe te voegen iets hogere ca en mg waardes.

02 sep 2017 20:46
Profiel
Actief lid
Actief lid

Niks te melden. Geen tijd gehad om iets te kopen.

Ff een paar fototjes van de 3 zichtkanten. Die ik er van elke kant compleet anders uit wil laten zien. Vandaar dat het vullen met steen dus zo lang duurt. Ik kan nooit wat vinden.

16 sep 2017 19:46
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 149 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende