Als u problemen heeft met inloggen Zie het Cookie topic !

Het is 06 jul 2020 13:49

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 149 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende
Melvins little barrier reef 
Auteur Bericht
Gewaardeerd Lid
Gewaardeerd Lid

Leeftijd: 43
Bericht Re: Melvins little barrier reef
Die buisjes moet je idd vervangen door dichte, die gezaagde doen ze watten omheen om te filteren maar gebruiken 'wij' niet.. een doe je als noodafvoer met rechte pijp, de andere maak je een durso van zodat je een nagenoeg stille overloop hebt.

19 feb 2017 16:33
Profiel Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Actief lid
Actief lid

Leeftijd: 36
Nou, het was even stil in mijn topic maar de laatste fase van het bouwen van de kast gaat nu in. Heb diverse deurmechaniekjes geprobeerd maar schuifdeurtjes zijn toch het meest lichtdicht.

Het gaat worden zoals op onderstaande foto's, heb t allemaal ff met goedkoop mdf getest en passend gemaakt, en terwijl ik dit typ word alles gezaagd van wat meer watervast hout.

Daarna is t nog een kwestie van bijschuren, randjes glad plamuren, de rest vd kast opschuren en een laatste laag matzwart erop.

Heb de achterwand van het aquarium toch ook maar matzwart geverfd voor de zekerheid.

De lamp ga ik aan een gordijnrailtje ofzoiets hangen zodat ik tijdens onderhoud de lamp makjelijk naar achter kan hangen.

De deurtjes kan ik er volledig uithalen. Das voor onderhoud wel lekker makkelijk dacht ik.

Je hebt niet de vereiste permissies om de toegevoegde bestanden te bekijken. Registreer jezelf voor directe en volledige toegang.

06 maart 2017 16:56
Profiel
Actief lid
Actief lid

De kast is klaar :top: het duurt nog wel een week of 5 a 6 voordat de verf mat zwart is maargoed het bouwen is klaar.

Vanaf nu alleen nog maar spullen monteren en het leidingwerk natuurlijk. Dat word nog wel even een klusje.

Volgend week maar eens een sump, opvoerpomp en leidingen kopen.
En als dat een beetje vordert de eiwitafschuimer, verwarming en stromingspompjes bestellen.

Je hebt niet de vereiste permissies om de toegevoegde bestanden te bekijken. Registreer jezelf voor directe en volledige toegang.

19 maart 2017 10:03
Profiel
Vaste bezoeker
Vaste bezoeker

Leeftijd: 63
Dat ziet er erg mooi uit hoor.
Zo komt de opstart datum steeds een stukje dichter bij. :top: :top:

Gr Barbara en Wim

zie ook mijn dagboek viewtopic.php?t=11946&start=0

19 maart 2017 18:14
Profiel
Actief lid
Actief lid

Ja langzaam komt er een eind aan het bouwen. Maar heb ook wel zin om eindelijk aan de opstart te beginnen.

Maar is er bv een formule voor het kiezen van de opvoerpomp?
En hetzelfde met de eiwitafschuimer. Ik had ergens gehoord 2x de bakinhoud ofzoiets?

En het pvc voor het leidingwerk, is dat gewoon pvc wat ook in de bouwmarkt te koop is? Of is dat speciaal pvc?

De terugvoer in het aquarium? Moet deze ze ver mogelijk van de overloop of maakt de plek niet zoveel uit?

Kan ik voor de leidingen gewone pvc lijm gebruiken of moet dat met speciale lijm?

Kan ik straks bv 5 kilo levend steen halen en later nog levend steen bijvoegen? Of is het beter om alles in 1 keer te kopen?

En kan ik alvast opstarten zonder stromingspompjes? Of moet er van begin af aan veel stroming in de bak zijn.?

Hoeveel watt verwarming heb ik nodig? Welk aantal liters moet ik aanhouden? Sump? Aquarium? Alles totaal?

Welk zout kan ik het beste kopen.?

Welke testsets zijn betrouwbaar?

Laatst bijgewerkt door Melvin op 02 apr 2017 08:54, in het totaal 2 keer bewerkt

20 maart 2017 21:11
Profiel
Actief lid
Actief lid

Gewoon in 2 weken tijd niemand die mijn vragen kan beantwoorden?

01 apr 2017 17:27
Profiel
Vaste bezoeker
Vaste bezoeker

Hallo Melvin

Hier dan de antwoorden op je vragen

De opvoer pomp die ik gebruik is 7 x de bak inhoud .

Voor je leidingwerk gebruik je hoge drukleidingen deze zijn dunwandig ,dus niet van de bouwmarkt.

Bij mij komt de terugvoer onder in de bak uit,als je dat boven wil dan zal ik zeggen zo ver mogelijk van je overloop weg.

Voor je leiding werk kan je gewoon pvc lijm gebruiken.

Ik zal het levend steen niet in een keer kopen .
Je start op met een X aantal kilo's en naar een paar maanden voeg je bij voorbeeld weer 2 kilo toe.

Op het moment dat je opstart zet je alles aan dus ook je stromings- pompen.

Red sea zout is goed.

Salifert is een goede test zet, alleen de fosfaat test die is niet goed.
En Colombo die is ook goed.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Gr Wim

02 apr 2017 19:54
Profiel
Actief lid
Actief lid

Ja daar heb ik zeker wat aan. Thnx.
Sorry van mijn gezeur maar had op een forum wat meer antwoorden verwacht. En dat ik bv over meerdere meningen na kon denken. Als beginneling zie je door de vele producten het bos niet meer en is t maar moeilijk knopen doorhakken.

Maargoed, leidingwerk besteld, bubble magnus nac 7 eiwitafschuimer besteld, jecod dcs 3000 opvoerpomp besteld, hydor theo 300watt verwarming besteld.

Sump 60x35x35 ga ik morgen bestellen.
Jebao rw4 stromingspompjes 2x zijn onderweg.

Volgens mij heb ik dan alles compleet om te starten qua apparatuur of mis ik nog iets?

Ja nog een heleboel maar ik bedoel dat ik dan met water kan spoelen en starten.

03 apr 2017 19:28
Profiel
Vaste bezoeker
Vaste bezoeker

Misschien nog een paar gafzakken.

En ja dan kan je beginnen met de bak goed te spoelen met water en witte azijn.

Gr Barbara en Wim

03 apr 2017 21:31
Profiel
Actief lid
Actief lid

Ff een vraagje. Kan de verwarming ook in de overloop ruimte hangen? Ik heb een 300watt besteld zonder verder te kijken maar die is bijna 40cm en past dus niet in de sump :lol:

10 apr 2017 17:36
Profiel
Gewaardeerd Lid
Gewaardeerd Lid

Leeftijd: 43
Melvin schreef:
Ff een vraagje. Kan de verwarming ook in de overloop ruimte hangen? Ik heb een 300watt besteld zonder verder te kijken maar die is bijna 40cm en past dus niet in de sump :lol:

Ja hoor geen probleem, bij mij zit 'ie ook in de overloop.

Puntje van aandacht is wel dat je de verwarming uit moet doen voordat je de opvoerpomp uitzet, anders springt de verwarming kapot.

10 apr 2017 18:19
Profiel
Actief lid
Actief lid

Thnx. Dat probleem dus ook weer opgelost. Volgens mij kan die hydor theo daar tegen. En schakelt zichzelf uit. En kan ook heet weer het water in. Maar voor de zekerheid gewoon uitzetten.

10 apr 2017 18:50
Profiel
Actief lid
Actief lid

Ander vraagje, ik heb gaten voor 25mm buisjes en mijn retour is ook 25mm moet ik dan beide aanvoeren gaan gebruiken of kan ik er 1 al nood gebruiken. Ik had ergens gelezen dat de aanvoer yroter moet zijn dan de retour namelijk. Of is dat met de pomp wel af te regelen.

En de aanvoer naar de sump. Moet die uitgang onder het waterniveau komen te zitten of niet?

11 apr 2017 16:38
Profiel
Actief lid
Actief lid

Leeftijd: 32
ik zou in jou geval de opvoer via je droogkamer doen en de beide 25mm als afvoer gebruiken. mocht er op wat voor manier dan ook iets in de buis zitten heb je nog een nood overloop zoals je zelf schrijft.

in mijn bak heb ik 1x een 25mm opvoer en 2x een 40mm afvoer.
bij mij lopen beide afvoeren altijd, waarvan 1 geregeld met een kraan.
op deze manier kun je hem heel stil afstellen.

met een regelbare pomp kun je een hoop regelen echter hoe harder de opvoer staat, hoe meer water rond gaat.

Succes!

12 apr 2017 18:06
Profiel
Actief lid
Actief lid

Thnx!! Omdat ik dacht dat de uitlaten zowiezo te klein waren had ik helemaal geen kraan gemonteerd. :scared:

Bak gevuld en toen slurpte de overloop telkens leeg waarna hij vol liep en weer leeg. Kortom dikke herrie. En ik kon dat met de pomp alleen niet goed krijgen omdat de overloop gewoon niet snel genoeg vulde. De bak liep bijna over terwijl het water met veel herrie en te langzaam de overloop vulde. Het enige pluspunt was dat er geen lekkage te vinden was

Maargoed, overloop weer leeg laten lopen, 1 afvoer gedemonteerd, kraan gemonteerd, alles weer terug gezet, en nou issie fluisterstil :top:

Heb hem nu zo afgesteld dat hij +- 1600l/h rondpompt. Dat is toch goed voor een +- 200l bakje? Of is meer altijd beter? Want ik kan ook prima tot 2800l geruisloos afstellen. Maar op halve kracht draait de pomp net iets stiller.

Heb de hoofd overloop wat dieper geplaatst zodat het waterniveau als de pomp op feed/uit staat net onder de overloop komt te staan zodat er geen voer wegstroomt. Maar wel weer hoog genoeg zodat de verwarming onder water blijft staan.
Als de pomp loopt staat het waterniveau in de overloop bijna net zo hoog als in het aquarium zodat je geen vallend water hoort.

Volgens mij ben ik nu langzaam aan op de goede weg en ben ik bijna aan opstarten toe.

Ik heb een hoop narigheid, pech, en vertraging gehad qua bouw en bestellen maar ben nu toch enorm blij. :love:

Tis nu al mooi op naar te kijken terwijl er alleen nog maar water word rondgepompt :lol:

Bijgevoegde foto's laten de overloop, en de leidingen met sump zien, 1foto als de pomp aan is en 1 foto als de pomp uit is. Gafzakje en eiwitafschuimer moet er nog in. Eerst een paar daagjes kijken of het lek vrij is. Stroom komt nog in de kast, en dat gat bij de huidige stekkerdoos word nog dichtgemaakt.

13 apr 2017 20:40
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 149 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende