Als u problemen heeft met inloggen Zie het Cookie topic !

Het is 06 jul 2020 13:16

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 149 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Volgende
Melvins little barrier reef 
Auteur Bericht
Gewaardeerd Lid
Gewaardeerd Lid

Leeftijd: 43
Bericht Re: Melvins little barrier reef
Ziet er netjes uit. :cooltop:

13 apr 2017 22:40
Profiel Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Actief lid
Actief lid

Leeftijd: 36
Thnx. Ik ben zelf ook zeer tevreden met het eindresultaat.

Al moet ik wel zeggen dat de fluisterstille pomp niet echt fluisterstil is. Heb geen referentie materiaal maar het zoemende geluid van de pomp is wel vrij aanwezig moet ik zeggen. Dus die word ooit nog eens vervangen. Of moet een pomp een beetje indraaien?

En de lamp heeft een maanlicht dat van 21:00 tot 5:00 enkele blauwe leds heel zacht laat branden. Nou was mijn vraag wat is beter? Gewoon zo laten of er een tijdschakelklok tussen doen zodat het ook een paar uurtjes echt donker is?

15 apr 2017 09:08
Profiel
Gewaardeerd Lid
Gewaardeerd Lid

Kan zijn dat de pomp nog even moet inlopen, maar op de foto staat de pomp ook niet mooi vlak op de sump bodem dus daar zou ik ook even naar kijken. Ook kan het helpen om er een dun plaatje tempex (piepschuim) onder te leggen..

Het is beter als het ook een aantal uren volledig donker is, vissen hebben geen oogleden en verbruiken een stofje in hun lichaam om te kunnen zien. Dat stofje (kom even niet op de naam.. :angry: ) wordt alleen opnieuw aangemaakt in het donker. Bij mij gaat alles volledig uit om 0:30u en pas om 9:00u gaat er weer een zwak blauw lampje aan.

15 apr 2017 09:59
Profiel
Gewaardeerd Lid
Gewaardeerd Lid

Heb 't: Rhodopsine. ;)

15 apr 2017 10:03
Profiel
Actief lid
Actief lid

Ok, lamp geprogrammeerd.
00:00 gaat alles uit.
08:30 gaat royal blue licht/purple aan.
09:15 gaat de gewone blauw aan.
09:30 gaan de 6500k leds aan.
10:00 gaan de 12000k leds aan.

De computer zorgt ervoor dat qua procenten langzaam steeds verder oploopt. Start telkens op 1% en loopt langzaam op en later weer af. Werkt super en je ziet bijna geen overgang in de bak.

Tussen 14:00 en 16:00 lopen de settings op tot ingesteld maximum (85% voor royal blue/purple en de rest 80%)

En dan gaat in omgekeerde volgorde alles weer langzaam zachter zodat rond 20:30 alleen de royal blue/purple leds op 20% aanstaan.

Dit loopt dan in procenten af tot 00:00 dan gaat ook die uit.

Maar die chinese boot met mijn stromingspompjes doet er wel enorm lang over. Ga er vandaag denk ik maar gewoon 1 in nederland bestellen om alvast op te starten en dan hou ik 1 van de 2 die ooit nog komen als reserve. En die andere plaats ik dan als hij binnen is. Dat kan neem ik aan wel.

Bestel dan denk ik gelijk een ato systeempje. Die tunze osmolator nano moet genoeg zijn voor mijn bakje denk ik. Maar misschien zoek ik ook nog wel ff verder.

En hoeveel micron gafzakjes moet ik bestellen?

En kan iemand mij in stappen uitleggen hoe ik op moet starten met levend steen?
Moet ik eerst alleen met zoutwater draaien? Zoja hoelang?
Hoeveel kilo steen heb ik nodig om mee te starten voor een 200l aquarium?
Enz enz.

28 apr 2017 11:02
Profiel
Actief lid
Actief lid

Nou. Gelukkig zit hier vlakbij een eenmans zaakje waar ik snel, en eerlijk advies en antwoorden kan krijgen.

Nadat ik mijn verhaal en plan had verteld hebben we een stappenplan gemaakt. Omdat ik qua inrichting nog niet helemaal weet waar ik heen wil begin ik met 10kilo steen. Om vervolgens zo nu en dan 1 of 2 kilo per keer bij te voegen om te creeren wat ik wil. Uiteindelijk zal ik ergens rond de 25 kilo uitkomen denk ik.

De lamp moet tijdens indraaien gewoon aan maar wel op 30%

1e 3a4 weken geen water verversen, verdampte water bijvullen en enkel nitraat en nitriet meten en opschrijven. Verders niet teveel aan doen.

Maandag ga ik het zoutwater aanmaken, (heb voor H2Ocean zout gekozen) apparatuur aanzetten en op temperatuur brengen. Vrijdag komt het steen erin. :top: eindelijk echt beginnen.

29 apr 2017 13:22
Profiel
Gewaardeerd Lid
Gewaardeerd Lid

Goed bezig. :cooltop:

29 apr 2017 15:19
Profiel
Actief lid
Actief lid

Nou de bak is sinds maandag 1-5-2017 gevuld, dinsdag 2-5-17 zat het meeste zout er in en vandaag woensdag 3-5-17 is de temperatuur constant op 25.5 graden. Het zoutgehalte is 1.022 maar omdat ik het geheel iets te vol gevult heb zal als t water verdampt is het zoutgehalte wel op 1.023 uitkomen denk ik.

De eiwit afschuimer schuimt geloof ik prima en er begint al bruine drap naar boven te komen. Is dat normaal zonder steen erin?

Heb overigens geen flauw idee hoe de afstelling van de afschuimer moet staan maar we zien wel.

Je hebt niet de vereiste permissies om de toegevoegde bestanden te bekijken. Registreer jezelf voor directe en volledige toegang.

03 mei 2017 20:00
Profiel
Actief lid
Actief lid

En we zijn begonnen :top: alleen wel jammer dat ik er tijdens het aquascapen achter kwam dat ik de mooiste dingen kon bouwen met de beste kanten van het steen naar de onder en achterkant :x maargoed dat zal uiteindelijk ook wel volgroeien. Maar 10 kilo is zowat niks. Dat word uiteindelijk wel 30 kilo denk ik.

En nu maar weer wachten.

Bijgevoegd 4 waardeloze foto's. Mijn dochter heeft mijn tel kapot gegooit dus moet het nu doen met een samsung s4 :lol:

P.s. waar is percies die slang voor die aan de opvangbak van de afschuimer zit? (Die daar op de foto eindigd bij de afstelknop) Die is afgedopt maar loopt langzaam vol water. Of moet ik daar een opvangbakje ofzoiets onder maken?

Je hebt niet de vereiste permissies om de toegevoegde bestanden te bekijken. Registreer jezelf voor directe en volledige toegang.

06 mei 2017 09:04
Profiel
Gewaardeerd Lid
Gewaardeerd Lid

Melvin schreef:
waar is percies die slang voor die aan de opvangbak van de afschuimer zit? (Die daar op de foto eindigd bij de afstelknop) Die is afgedopt maar loopt langzaam vol water. Of moet ik daar een opvangbakje ofzoiets onder maken?

Die kun je aansluiten op een jerrycan zodat alle zooi uit je afschuimer daarin loopt. Ben je wel een setje bij nodig die je beker automatisch schoonhoudt, vieze afschuimers werken lang niet zo goed.

06 mei 2017 14:02
Profiel
Actief lid
Actief lid

Ok. Nouja misschien iets voor later. Gewoon schoonmaken is ook een werkje van niks dus dat laten we eerst maar zo.

Ben er wel achter dat goedkoop ook in deze hobby duurkoop is. Dingen die nu al op het lijstje staan zijn :

1: de opvoerpomp. Leuk ding, fijn in te stellen, maar zoemt best irritant. Als deze aan vervanging toe is komt er kwaliteit in. En ook een veel zwaardere zodat hij maar zacht hoeft te draaien.

2: stromingspompjes. Of ik heb gewoon weer eens pech gehad of het hoort zo maar de jebao sw4 begon op dag 2 al aardig te resoneren. T scheelt dat als ik er straks 2 heb ze maar op halve kracht of iets meer hoeven te draaien maar als je ze bv op zo'n stand zet dat hij telkens van 30% naar 100% heen en weer gaat is dat in de kamer duidelijk te horen.

Had uit nieuwschierigheid (en om te leren wat de invloed van alles wat in de bak komt is) voordat het steen erin kwam 5-5-17 nitraat en nitriet gemeten en dat was bij beide 0
Nu op 7-5-17 nitriet 0.1 nitraat 10

Ben dit ook van plan bij alles wat ik toevoeg in de bak. Door t zelf te zien leer ik er het meest van denk ik.

Wat heb ik in t bakje gezien:
2 glas annemoontjes. Die laat ik lekker zitten en daar komen straks wat garnaaltjes voor.
Borstelwormpje. Verwijderd.
Een aantal vlokreeftjes.
Wieren.
kokerwormpjes.

07 mei 2017 09:47
Profiel
Actief lid
Actief lid

9-7-17
nitriet 0.25
Nitraat 25

lichtelijk bruine alg maar ook al wat groene alg.

Verders weinig te melden.

09 mei 2017 15:51
Profiel
Actief lid
Actief lid

11-5-17
Duidelijk meer viezigheid in de bak. Maar volgens mij nemen de waardes weer af.
Nitriet 0.25
nitraat 10
ammoniak 0.15

wat is nou eigenlijk de absolute minimum temperatuur en wat is de uiterste max temperatuur? Dit is nogal een warm huis dus als ik de temp op 25 zet loopt door de warmte in de kamer en het licht de temp al snel op naar 26,2
Zat er zelf aan te denken om rond de 24 als minimum in te stellen zodat het wat minder snel de 26 over gaat.

En is t normaal dat er zo'n 2l water per dag verdampt?

11 mei 2017 22:40
Profiel
Actief lid
Actief lid

Vandaag bij de lidl een waterstofzuigertje gekocht voor een paar 10tjes. Als hij vol zit (20l) slaat hij vanzelf af. En laat 10% waterverversing nou ongeveer 20liter zijn :top:

Nou even 1 of ander adaptertje maken dat ik er een tuinslang aan kan doen zodat ik met beleid kan zuigen. Dan kan ik straks op de makkelijkste manier de sump, overloop en het aquarium schoonzuigen/verversen. Gewoon rustig zuigen en emmertje leeggooien.

Nou nog kijken hoelang zo'n ding tegen zoutwater kan :lol:

13 mei 2017 10:19
Profiel
Actief lid
Actief lid

Volgens mij is de groene alg fase begonnen. Er ontstaat steeds meer groene alg. En volgens mij zit dat vol zuurstofbelletjes ofzoiets.

13 mei 2017 17:21
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 149 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Volgende