Re: Nick's Aquarium (Herstart)
Goed, eigenlijk alweer te lang geleden dat ik wat van mij heb laten horen. Lezen doe ik wel, maar dat dagboek bij houden, is bijna een kunst apart.
Aquarium draaide eigenlijk heel goed. De groei zat er goed in, en de vissen zwommen naar behoren. Zelfs de twee blauwe mandarijn pitvissen zagen er prima uit

. Totdat de warmte kwam, toen ik op vakantie was.. Zoals altijd, waren mijn ouders nog thuis dus namen de zorg van het aquarium over. Echter is onopgemerkt gebleven dat mijn koeler het niet meer naar behoren deed.
Als gevolg had ik een watertemperatuur van ruim 35 graden... Ouders 2 dagen weggeweest, en op het moment dat ik terug kwam, was er nog weinig over mijn koralen. Op een vingerleder na ben ik helaas alles verloren qua koralen. Tevens ben ik op miraculeuze wijze mijn gele dokter, en mijn vrouwtje blauwe mandarijnpitvis kwijt geraakt.
Een behoorlijke domper dus, wat als gevolg heeft gehad dat ik een soort van doorstart heb gemaakt. Door al het stervende leven in mijn bak waren de waardes niet echt prima meer. Door verlichting boven mijn sump te hebben gehangen, daar water ververst (niet alles ivm bacteriën), en zo een twee weken mijn vissen daar ondergebracht met mijn vingerleder.
In de tussen tijd het aquarium zelf helemaal leeggehaald, schoongemaakt en weer gevuld. Nieuwe opbouw gemaakt, zoutgehalte goed gebracht en een weekje geduldig gewacht. De waardes nemen nu weer af. (alleen Nitraat en Fosfaat nog iets te hoog). Vandaag de vissen weer overgezet naar het aquarium. Dit zijn nu nog 3 driebands annemoonvissen en 1 blauwe mandarijn. En natuurlijk de vingerleder. Vissen zwemmen weer vrolijk rond.
Ivm de bacteriën die in het aquarium zaten/zitten heb ik ongeveer 1/3 van mijn stenen in de sump gedaan. De overige zaten wat borstelwormen in, en nogal wat glasanamonen. Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om van deze af te komen. In de loop van deze week zal ik nog 2 of 3 nieuw vers steen halen, om zo weer de bacterie cultuur op gang te helpen.
Een behoorlijke domper, maar ook weer een leerpuntje geweest voor mij. Het is jammer/zonde/zielig van alles wat erin stond. Maar kijk er weer naar uit om het weer te gaan opbouwen. Tot slot nog een foto van mijn opbouw nu. Ben er zelf redelijk tevreden mee. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Ivm nieuwe verlichting, ben over op de nieuwe versie led van welke ik had, staat nog niet alle verlichting aan. Dit kwam door een kapotte meegeleverde adapter. Deze komt als het goed is morgen binnen, en dan kunnen we ze langzaam één voor één bijschakelen. Ivm met de kans op een lichtshock bij mijn lederkoraal, doe ik het opbouwend.

Laat snel weer van mij horen. Verder zoek ik wat aquariumwinkels in mijn omgeving. Purmerend, ik weet dat Aquareus ook levendspul aan het verkopen is, maar is er nog meer? Hoor het graag. (Niet sponsor eventueel via pb

)