Als u problemen heeft met inloggen Zie het Cookie topic !

Het is 27 jul 2021 22:42

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Voorbereiding is alles totdat... 
Auteur Bericht
Nieuw lid
Nieuw lid

Leeftijd: 45
Bericht Voorbereiding is alles totdat...
Hallo allemaal,

Graag stel ik mij hier even voor, alhoewel even ;-).

Mijn naam is Gilles ik ben 44 jaar en woon in België nabij Antwerpen (Edegem). Als kind en jonge volwassene heb ik jaren lang een zoetwaterbak gehad op mijn kamer maar de aantrekkingskracht en dan vooral de kleurenpracht van een zoutwater aquarium is er altijd al wel geweest. Vorig jaar zijn we in onze huidige woning ingetrokken en we hebben nu eindelijk de plaats om hopelijk weldra te kunnen beginnen met deze fantastische hobby.

Na mij toch al zo’n 3 jaar te hebben ingelezen, gedocumenteerd, voorbereid en ondertussen veel bezoekjes te hebben afgelegd aan de coral and fish store nabij Breda :roll:, heb ik beslist om eindelijk zelf een account aan te maken op dit fantastisch forum, waar ik al véél leesplezier aan beleefd heb en zelf de vragen te stellen waarop ik niet altijd een eenduidig antwoord op leek te vinden. Op die manier hoop ik mij nog iets beter te kunnen voorbereiden om dan de grote sprong te wagen... Je wilt immers voor het juiste budget, de juiste materialen aankopen om daarmee de grootste kans op succes te boeken

Zoals het onderwerp al aangeeft ben ik iemand die zich eerder graag grondig voorbereid. 80% is voorbereiding en 20% is uitvoering zeg ik altijd. Maar teveel voorbereiding kan ook nadelig zijn en je doen stoppen want als deze hobby heeft mij al iets heeft geleerd is dat net als je iets begint te begrijpen, je de opgedane kennis in een nieuw daglicht moet plaatsen of opnieuw moet actualiseren waardoor je (in mijn geval althans) rondjes blijft draaien uit angst dat je toch nog een verkeerde aankoop doet of omdat je het bij het verkeerde eind had en die angst zorgt er al 3 jaar voor dat ik de aankoop blijf uitstellen...

De boeken van Tanne Hoff staan hier al effe op de plank en ik heb ze ook al meerdere malen gelezen maar als ik daar lees dat men voorstander is om op te starten met levend steen, terwijl ik het daar persoonlijk wat moeilijk mee heb dan zorgt dan weer voor een totaal andere aanpak waarbij je weer op zoek moet naar andere bronnen en info. Temeer omdat er anno 2021 wel goede alternatieven zijn en we de natuur (lijkt me) toch een beetje moeten beschermen.

Daarnaast lijkt het mij ook één van de weinige hobbies waarbij het initieel geïnvesteerde bedrag een grote invloed zal hebben op het al dan niet blijven uitoefenen van de hobby. Normaal begin je in een nieuwe hobby met iets “klein” althans een kleine(re) investering en gaandeweg ga je groter, hier lijkt het wel alsof groter “beter” is om mee te starten wat natuurlijk zijn prijskaartje heeft maar wat dan mogelijks wel een gunstige invloed heeft op het al dan niet blijven beoefenen van de hobby...

Zelf dacht ik aan zo’n +/- 500L bak (kanshebber is een RSR S-500), een gemengd rifaquarium met niet te veel aan vissen, wat lederkoralen, LPS (en later hopelijk wat SPS) misschien een paar anemonen en waarbij zoveel mogelijk geautomatiseerd wordt wat betreft het onderhoud (ATO, AWC, dosers, etc.) en wat mij betreft mag de bak de eerste 6 maanden of een jaar gewoon stenen bevatten, dat aquascapen lijkt me trouwens ontzettend leuk om te doen en is iets dat je ook niet wil rushen. Want als er iets is wat in mijn voordeel speelt dan is het geduld hebben... (ik doe ook aan modelbouw :p )

Dus sorry voor de ietwat langere introductie en ik kijk er alvast erg naar uit om jullie hier beetje bij beetje beter te leren kennen en als er hier mensen uit de regio Antwerpen moesten zijn, doe gerust een shout-out ;-)

Hou het nog veilig in deze Coronatijden en hopelijk kan ik gauw mijn eerste foto’s van mijn eerste rifaquarium laten zien...Alhoewel dat vermoedelijk eerder een “lege” bak zal zijn (maar dan hopelijk wel met uitstekende waterwaardes ;-) )

To dan...
Gilles

08 jan 2021 15:58
Profiel Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]